Філософська лабораторія

Рік заснування: 
2017
Тип проекту: 
Засновники проекту: 
Контактні дані: 
Email: 
l-havr [равлик] ukr.net
Email: 
sp.balinchenko [равлик] gmail.com
Історія проекту: 

2017 року кафедра філософії Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича брала участь в розробці і реалізації проекту «Сучасні виклики та виміри відповідальності» (спільно з ГО «Волонтерський рух Буковини»). Однією з ідей проекту стало проведення відкритих лекцій з філософії для широкого загалу, зокрема, для працівників державних установ – з огляду на сучасні концепції влади, справедливості, ціннісних орієнтацій. Лекції відбулись у Чернівецькій міській раді та у приміщенні філософсько-теологічного факультету ЧНУ ім. Ю. Федьковича, у скайп-форматі, двома блоками: у березні-квітні (блок про сучасні суспільні тенденції) та у листопаді (блок про особливості східних і західних світоглядних парадигм) за участі фахівців Інституту філософії імені Григорія Сковороди (Віталія Ляха, Оксани Йосипенко, Людмили Ситніченко, Ярослава Любивого, Юрія Завгороднього, Олександра Кіхна). Від січня 2018 року проведення відкритих лекцій-обговорень було продовжено на постійній основі.

Мета і концепція проекту: 

Метою є створення відкритого міського простору для обговорення філософських проблем сучасності; подолання академічної ізольованості філософської спільноти – через формат інтерактивних лекцій для широкого загалу.

Оскільки проект реалізується на базі Чернівецької обласної універсальної наукової  бібліотеки імені Михайла Івасюка, «Філософська лабораторія» також має на меті сприяння формуванню моделі сучасної бібліотеки та трансформації цього інформаційного простору, в процесі пошуку відповідей на виклики сучасності: всі інтерактивні лекції супроводжуються виставками актуальних видань з фондів бібліотеки, бібліографічними переліками і рекомендаціями, розробленими працівниками бібліотеки.

Цільова авдиторія: 

Відкриті лекції з філософії орієнтовані на широкий загал, зокрема, на працівників державних установ – з огляду на сучасні концепції влади, справедливості, ціннісних орієнтацій.

Формат і тематика: 

Щомісячні інтерактивні лекції, присвячені різноманітним питанням. Зокрема, були проведені заходи:

  • Сучасні цінності: витоки та виклики.
  • Дилеми свободи.
  • Де межа моєї відповідальності?
  • Свідомість, мозок і комп’ютер.
  • Чи є наука об’єктивною?
  • Мова як інструмент і реальність.

Інтерактивний формат передбачає «екскурсії в минуле», обговорення текстів і відеофрагментів, «експерименти» з мовленнєвими актами та інші види діяльності, що дозволяють учасникам «Філософської лабораторії» відійти від пасивної ролі реципієнта інформації і взяти активну участь у філософському діалозі, долаючи типові для сучасності монологізм і нарцисизм.

Спікери / автори: 

Кандидати і доктори філософських наук кафедри філософії філософсько-теологічного факультету ЧНУ ім. Ю. Федьковича: Світлана Балінченко, Мирослав Мельничук, Леся Мирутенко, Ірина Починок, Ольга Рупташ, Ігор Руснак, Інна Халай.

Публічний розголос: 

Події проекту висвітлені в групах кафедри філософії Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича, а також на сторінці блогу відділу наукової інформації та бібліографії Чернівецької обласної універсальної наукової бібліотеки імені Михайла Івасюка.

Співпраця: 
Проект реалізується на базі Чернівецької обласної універсальної наукової  бібліотеки імені Михайла Івасюка.
Відзнаки та нагороди: 

Спеціальна відзнака Першого всеукраїнського конкурсу філософських стартапів (2018) за формування моделі сучасної бібліотеки в умовах глобального інформаційного простору.

Плани та перспективи розвитку: 

Є ідея відродити філософський «бейт-мідраш», «повільне» читання фрагментів відомих філософських творів (повністю твір потім учасники можуть замовити в бібліотеці)  і обговорення філософських проблем і категорій, «полеміку» з авторами-філософами.

Також на стадії розробки – проект для дітей та юнацтва «Філософські пазли», метою якого є ознайомлення в ігровій формі з основними категоріями філософії та логіки, необхідними для подальшої академічної і суспільної успішності, розвиток когнітивних і комунікативних здібностей. Очікуваний формат: інтерактивні заняття, ділові і рольові ігри, моделювання ситуацій, обговорення і аргументація, робота над власними проектами учасників.

Відродження бібліотек та подолання академічної ізольованості філософської спільноти – проблема не регіональна, тому, за наявності всеукраїнської бази даних лекторів (з вказівкою тематики лекцій), які мають бажання, наприклад, хоча б у скайп-форматі, проводити інтерактивні лекції, можна утворити мережу «Філософських лабораторій» у наукових бібліотеках країни і значно розширити можливості формування тематичних блоків проекту.

Де проходять заходи: 

Щомісяця у Чернівецькій обласній універсальній науковій бібліотеці ім. М. Івасюка.